50 let motorových vozů M152 | © 2023 Kolej Klub | Webdesign © 2023 Jiří Opočenský
– VŮZ NEPŘIJEDE –
Náhradou bude M152.0535.
Vůz byl dodaný 28. 5. 1982 do depa Nové Zámky. Technicko-bezpečnostní zkoušku absolvoval 3. června 1982 v úseku Bratislava hl.s. – Sládkovičovo a dosáhl při ní rychlosti 90 km/h. V roce 2014 vůz zakoupila společnost KŽC, která ho nasadila na městskou linku z Prahy Čakovic do Prahy Masarykova nádraží. Na této lince byly vozy 810 nahrazeny jednotkami 813.1 a M152.0517 je možné potkat například na turistické lince z Děčina do Telnice.
27. 7. 1982 byl vůz z Vagónky Studénka dodaný do LD České Budějovice. TBZ absolvoval 11. 8. 1982 mezi Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. V roce 1993 byl v při rozdělení Československa v rámci vyrovnání předán na Slovensko, konkrétně do depa Zvolen. V roce 2013 byl pak i s dalšími prodaný KŽC. Od KŽC si 17. 6. vůz pronajme spolek Dopravní retro akce, z.s. a v režii zmíněného spolku se vozidlo zúčastní setkání.
Vůz vyrobený v roce 1981 byl z výroby dodaný do depa Košice. Později přešel do depa Plešivec, kde se potkával mimo jiné i s M152.0604. V roce 2014 byl s dalšími třemi vozy prodaný do České republiky. Majitelem se stal tanvaldský spolek Zubačka, který od jeho získání postupně pracuje na jeho zprovoznění a při oslavách 50 let vozů M152.0 v Turnově bude vůz poprvé oficiálně představený v nové podobě.
Když už bylo jasné, že bude definitivně zrušena sériová výroba motorových vozů M475.0, které měly posloužit zároveň jako základ pro vozidlo na údržbu a opravu trakčního vedení, bylo nutné hledat náhradu. Nakonec pro montážní vůz posloužil základ motorových vozů M152.0. Vznikla tak řada M153.0, která po roce 1988 nesla označení 892. Při převodu těchto vozů na speciální hnací vozidlo byla řada znovu přeznačena – v České republice na MVTV 2 a na Slovensku na MVTV 02. Vůz M153.0081 byl vyrobený v roce 1983 a z výroby byl přidělený do depa Nymburk. Dnes ho provozuje Správa železnic v okolí Prahy. Při poslední vyvazovací opravě dostal slušivý retro lak a může se chlubit nainstalovaným evropským zabezpečovačem ETCS.
Bundy, mikiny, batohy, trička, pohledy, ručníky, půllitry…
Locomotif umí natisknout železniční motiv na co si jen vzpomenete! Stačí si vybrat!
Členové spolku se již od roku 1995 věnují opravám a provozu historických kolejových vozidel. Mezi nejzajímavější vozidla patří bezesporu parní lokomotiva 464.001 nebo motorová lokomotiva 751.131.
Jako zástupce „Hurvínků“, předchůdců řady M152.0, se akce zúčastní vůz M131.1081, který provozuje Mladoboleslavský železniční spolek. Vůz vyrobený v roce 1949 sloužil v pravidelném provozu až do roku 1983, kdy jej do stavu převzala Československá vědeckotechnická společnost při Vozební stanici Mladá Boleslav. V roce 1994 pak zanikající VTS předala vůz spolku MBŽS, který jej provozuje dosud.
Neúspěšným pokusem o náhradu zastaralých M131.1 byly vozy M240.0. Tuto řadu bude na akci zastupovat vůz M240.0056. Tato „Singrovka“ byla vyrobena Vagónkou Studénka v roce 1964 a spoustu let sloužila především na západě Čech. Jejím domovem byly krátkou dobu i Čerčany a Kralupy nad Vltavou, kde svůj pravidelný provoz ukončila. Byla převedena mezi historická vozidla Českých drah a provozuje ji tanvaldský spolek Zubačka.
Vůz vyrobený v roce 1977 byl dodaný do depa Brno dolní. Od 1. 1. 1994 sloužil v depu Prostějov, které bylo od 1. 1. 1997 převedeno pod DKV Olomouc. 21. 4.1998 byl vůz z DKV Olomouc (PJ Prostějov) pronajat firmě Stavební obnova železnic a nasazen na trati Šumperk – Sobotín, Šumperk – Kouty nad Desnou. 14. 1.2003 předán od ČD Svazku obcí údolí Desné, který provozoval dopravu na zmíněných tratích do prosince 2016. Začátkem roku 2017 motorový vůz společně s ostatními koupila AŽD Praha, která ho provozuje na „Švestkové dráze“ z Lovosic do Mostu.
Vyroben v roce 1977 pod výrobním číslem 79610 a dodán 30.12.1977 do LD Děčín. O deset let později bylo vozidlo předáno z LD Děčín do LD Kralupy nad Vltavou. Od roku 2001 bylo vozidlo převedeno pod depo Rakovník a zde svoji aktivní službu u státního dopravce ČSD/ČD, zrušením vozidla ke dni 20.9.2013, svoji činnost ukončilo. Následoval již jen přesun jako neprovozní stroj do DKV Plzeň, kde tento motorový vůz čekal na svůj nový osud. V roce 2015 nám byl tehdejším vedoucím opravám DKV Plzeň a kamarádem Michalem Heindlem vytypován k odprodeji právě vůz 231. Po prvotní prohlídce majitelem společnosti Kladenská dopravní a strojní, s.r.o (dále jen KDS), panem Radkem Šauerem bylo potvrzeno, že právě o tento stroj by společnost měla zájem o odkoupení. Byla zaslána žádost na GŘ ČD, která byla kladně vyřízena a ke dni 9.3.2016 byla uzavřena kupní smlouva. Následovalo nezbytné a základní zprovoznění pouze za účelem odzkoušení a převozu na Kladno vlastní silou, kdy se tak stroj 810 231 vydal dne 5.5.2016 z Plzně. Ještě v létě téhož roku se ve vlastních dílnách společnosti KDS na Kladně rozeběhla důkladná kompletní generální oprava vozidla, včetně různých drobných modernizací. Finální atraktivní a nezvyklý lak v kombinaci světle zelené a fialové metalízy proběhl v Lounech u společnosti JH Lak. Zkušební jízda po znovuzrození „kadibudky“ proběhla dne 7.3.2017 v trati Kladno – Lužná – Žatec a zpět, aby bylo vozidlo zařazeno do aktivit zážitkového vlaku KDS, dnes známého produktu s ostatními vlaky této společnosti pod marketingovou značkou EVENT – Zážitkový vlak. Vozidlo je dle požadavků zákazníků nasazováno na výlety, rodinné akce, oslavy a podobně, především v oblasti středních Čech, s občasným zajetím až za hranice tohoto kraje. Zajímavostí je, že motorový vůz byl v minulosti, již pod značkou KDS několikrát dlouhodobě zapůjčen společnosti GW Train Regio, k vykrytí v době vyššího správkového nedostatku. V tomto případě byl motorový vůz nejčastěji spatřen na výkonech ze Sokolova do Kraslic, nebo na turistické lince v okolí Kadaně. Zajímavostí je, že vozidlo po rekonstrukci disponuje malým zázemím s barem, lednicí a ozvučením celého prostoru. Stejně tak zajímavá je role vozidla, jež sehrálo v seriálu „Dvojka na zabití“ z roku 2021.
Radek Šauer, Kladenská dopravní a strojní, s.r.o
EVENT – Zážitkový vlak
V roce 1984 byl vůz 810.625 předán do depa Nové Zámky. Na Slovensku sloužil po celou dobu svého pravidelného provozu. Nyní vůz provozuje Prievidzský parostrojní spolok.
Jeden z oslavenců byl vyrobený v únoru 1983 a 1. března byl předaný do depa Plešivec, kde odsloužil drtivou většinu svého pravidelného provozu. Poslední kilometry najezdil v roce 2013 v depu Fiľakovo, odkud ho v roce 2014 odkoupil spolek Kolej-klub. 28. 12. 2014 byl přitažený do Turnova, kde začaly práce na jeho zprovoznění a uvedení do historického stavu. Vůz je využívaný k pořádání nejrůznějších výletů a akcí pro veřejnost. K letošním narozeninám dostane vůz nový motor a obnovu laku. Představení vozu pak proběhne při oslavách 50 let vozů M152.0.
Druhý z prototypů a jeden z letošních oslavenců vyrobený v roce 1973. Po absolvování nezbytných zkoušek byl zařazen do pravidelného provozu v SS Suchdol nad Odrou. I když se vůz zpočátku od sériových vozů značně lišil, postupně na něm probíhaly úpravy, které ho se sériovými vozy sjednocovaly. Vůz později sloužil v depu Valašské Meziříčí. Na přelomu let 2012 a 2013 prošel velkou opravou v DPOV Veselí nad Moravou, kdy mu byl z velké části vrácen jeho původní vzhled. Chvíli takto sloužil v pravidelné dopravě, krátce na to byl ale převeden pod historická vozidla a převezen do Lužné u Rakovníka.
Vůz dodaný 17. 2. 1984 do LD Česká Třebová. Technicko-bezpečností zkoušku absolvoval 23. 2. v úseku Česká Třebová – Skalice nad Svitavou a dosáhl při ní rychlosti 92 km/h. Dnes je čerstvým přírůstkem Východočeské dráhy.
Zajímavá řada vozidel, která vznikla z důvodu nedostatku motorových vozů v devadesátých letech na Slovensku. Řada 811 je svým uspořádáním podobná řadě 810, má však jiná čela, která nabízí více prostoru na stanovišti strojvedoucího, a elektrický přenos výkonu. Část vozů vznikla jako novostavba z komponentů dodaných z Vagónky Studénka, část vozů vznikla rekonstrukcí z přípojných vozů a pár vozů vzniklo i rekonstrukcí motorových vozů 810. Na Slovensku jsou už dnes v provozu poslední kusy, několik jich je ale nyní v provozu u soukromých dopravců v Česku. Do Turnova přijede 811.021 (popř. 811.008 v původních barvách), kterou provozuje dopravce Gepard express.
Největší tuzemský železniční dopravce, který kromě osobní a nákladní přepravy nabízí například i služby v opravárenství, dopravní vzdělávání nebo zkoušky a certifikace vozidel. Prostřednictvím železničního muzea v Lužné u Rakovníka investuje nemalé prostředky i do záchrany, oprav, údržby a provozu historických kolejových vozidel.
K 31. 12. 2002 zanikla státní organizace České dráhy, která se od 1. 1. 2003 rozdělila na akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Ta má na starosti především údržbu a provoz tratí na území České republiky. K 1. 1. 2020 se SŽDC přejmenovala na Správu železnic a v současné době spravuje 9 355 km tratí.
Historie společnosti sahá až do padesátých let minulého století. Stala se jedním z nejvýznamnějších dodavatelů zabezpečovací, sdělovací a řídící techniky v dopravě v Česku i v zahraničí. V roce 2016 se společnost stala vlastníkem tratí Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno, na kterých probíhá testování nejnovějších technologií. Na první zmiňované trati provozuje i pravidelnou dopravu.
Společnost vznikla v roce 2007 a po mnoho let byl její hlavní náplní především pronájem lokomotiv, jejich údržba a opravy. V posledních letech se, kromě oprav lokomotiv, zaměřuje hlavně na pronájmy zážitkových vlaků a eventové služby.
Muzeum založené Vagónkou Studénka již v roce 1956 sídlí ve věži místního zámku. Rozsáhlá expozice mapuje nejen historii Vagónky ale i historii dopravy všeobecně. Mezi návštěvníky je oblíbené i modelové kolejiště, které je součástí expozice.
Kromě provozu unikátních ozubnicových lokomotiv T426.0 udržuje spolek i další zajímavá vozidla a mechanismy. Na kořenovském nádraží vybudoval muzeum ozubnicové tratě a velkým úspěchem je i obnova kořenovského depa.
Spolek založený již v roce 1998 se věnuje pořádání nejrůznějších železničních akcí, vypravování zvláštních vlaků a v neposlední řadě i muzejní a publicistické činnosti. Úctyhodná je i sbírka zabezpečovací techniky, kterou v různých formách prezentují na akcích po celé České republice.
Spolek původně sídlící v Nové Pace vybudoval v areálu turnovského depa úzkorozchodnou drážku, která je u příležitosti otevření depa provozována. Spolek se významnou měrou podílí i na přípravách a pořádání těchto akcí.
Hlavní náplní spolku je údržba a provoz motorového vozu M131.1081. Každé léto pak spolek pořádá oblíbené jízdy S lokálkou kolem Humprechtu, kde se kromě M131.1081 objevují i jiná zajímavá vozidla.
Skupina nadšenců, která pod záštitou dopravce Gepard express vypravuje vlaky na nejrůznější akce v Česku i v zahraničí.
Spolek založený již v roce 1993 udržuje a provozuje parní lokomotivu 310.0134. Nyní pracuje zprovoznění motorového vozu M131.1.www.3100134.cz
Společnost nabízí komplexní služby v železniční dopravě. Kromě provozu vlaků nabízí údržbu a opravy kolejových vozidel, pronájem lokomotiv nebo třeba provozních zaměstnanců.